Employer Branding → Bli en attraktiv arbetsgivare

Att ha koll på hur man som arbetsgivare kan arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke är inte alltid helt enkelt att förstå. Därför har vi samlat all information du kan behöva om konceptet “Employer branding” för att du ska kunna skapa din egen employer branding strategi.

Läs vidare för att ta reda på vad vi kan lära oss av framgångsrika varumärken och klassiska strategier för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke.

Lästips: Vi tipsar om hur du skriver en säljande annons och förklarar vägen till ett börsnoterat företag.

 

Vad är employer branding?

Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke, är ett etablerat koncept som representerar hur ni som företag och varumärke uppfattas av utomstående. Som till exempel nuvarande anställda, tidigare anställda och arbetssökande.

Alla företag och varumärken har ett employer brand vare sig det är ett medvetet brand eller inte. Just därför är det viktigt att faktiskt lägga ner tid på att arbeta med employer branding. Så att ni tar kontroll över hur ni vill bli uppfattade utifrån och kan marknadsföra er som en attraktiv arbetsgivare.

En bild av ett par svarta glasögon och ett svart anteckningsblock med texten "employer branding"

Hur kan ditt företag dra nytta av employer branding?

Det finns många olika fördelar med employer branding men den främsta är att ni kommer att locka till er fler högkvalitativa arbetsansökningar. Med ett bra arbetsgivarvarumärke kommer fler personer vilja arbeta hos er på grund av ett bra rykte.

Att arbeta med employer branding betyder även att ni kommer:

  • Få minskade kostnader för rekrytering
  • Göra ert varumärke konkurrenskraftigt i en allt tuffare marknad
  • Lyckas nå rätt målgrupp av potentiella medarbetare
  • Få en större chans att attrahera talangfulla medarbetare
  • Få era nuvarande medarbetare att känna stor trivsel

 

Employer branding hos framgångsrika varumärken

Om vi kollar på employer branding hos framgångsrika varumärken kan vi se några gemensamma faktorer som vi kan lära oss av. De gemensamma faktorerna som kan ses i deras strategier handlar alla om kommunikation.

Som företag och varumärke måste ni ha en gemensam bild av hur ni vill uppfattas av omvärlden. Gör detta genom att:

  • Bestäm er identitet och hur ni vill uppfattas av omvärlden
  • Se till att den bild ni sprider också stämmer överens med verkligheten
  • Var tydliga i er kommunikation
  • Rikta er kommunikation till er målgrupp
  • Hitta rätt forum och kanaler där ni sprider ert arbetsgivarvarumärke

Lästips: Är det dags att utveckla din affärsidé eller företag? Läs då våra bästa tips om strategisk affärsutveckling och företagsutveckling.

Människor på ett kontor som arbetar med post-it lappar

Hur skapar du ett bra arbetsgivarvarumärke?

För att du ska kunna ta kontroll över hur ert varumärke uppfattas av omvärlden är det bra att ha en strategi. Utgå ifrån våran steg-för-steg- guide för att komma igång med ditt employer branding.

1. Arbeta med företagskultur

Företagskulturen definierar den arbetsmiljö och de värderingar som präglar organisationen. En positiv och attraktiv företagskultur bidrar till att locka talanger och behålla nuvarande medarbetare. Det skapar också en plattform för engagemang och produktivitet.

2. Skapa ett gemensamt syfte

Ett tydligt, meningsfullt och gemensamt syfte motiverar medarbetare att bidra till företagets övergripande mål. Det ger anställda en känsla av tillhörighet och gör jobbet mer tillfredsställande, vilket kan öka både arbetstillfredsställelse och lojalitet.

3. Kartlägg verksamhetens behov

Att förstå företagets behov hjälper till att identifiera vilken typ av kompetenser och personligheter som behövs. Detta möjliggör en mer riktad rekryteringsprocess och gör det lättare att hitta de bästa kandidaterna för organisationen.

4. Framställ en EVP (Employee Value Proposition)

En stark EVP beskriver vad företaget erbjuder sina anställda och vad det kräver tillbaka. Det fungerar som en magnet för talanger och hjälper företaget att sticka ut i konkurrensen genom att erbjuda unika och attraktiva förmåner.

5. Sprid ert varumärke på rätt kanaler

Att effektivt sprida sitt employer brand via rätt kanaler är avgörande för att nå rätt kandidater. Det kan inkludera allt från sociala medier till karriärsidor, och valet av kanal bör spegla där företagets målgrupp befinner sig.

6. Erbjud attraktiva arbetsförhållanden

Talanger söker företag som erbjuder mer än bara en lön. Det kan inkludera flexibla arbetstider, god arbetslivsbalans, utbildningsmöjligheter och andra förmåner. Dessa faktorer spelar en stor roll i att attrahera och behålla anställda.

7. Analysera och utvärdera ert employer brand

Det är viktigt att regelbundet utvärdera hur väl företagets employer branding-strategi fungerar. Genom att samla in och analysera feedback kan företaget förstå vad det gör bra, var det kan förbättras och hur det uppfattas av både nuvarande anställda och potentiella kandidater.

Lästips: Vi varnar för vanliga misstag som växande företag gör och tipsar om teamutveckling för företag.

Bild med händer som håller i en digital platta med utvärderingsverktyg

Svar på vanliga frågor

Vad betyder Employee branding?

Employee branding handlar om att stärka dina medarbetares varumärke. Alltså att kontinuerligt arbeta med att skapa ett bra rykte om de som arbetar på ditt företag.

Stärk era medarbetare genom att utbilda dem, lyfta upp dem och på så vis ge dem hög status på både arbetsmarknaden och bland era kunder.

Vad är en EVP?

En EVP (Employee Value Proposition) är en sammanfattning av det som ni kan erbjuda era medarbetare. Den ska spegla hur arbetslivet är på er arbetsplats. Det presenteras ofta i rekrytering när ni anställer ny personal.

Hur går en rekrytering till?

En rekrytering består av många olika steg. Det börjar ofta med att företaget gör en behovsanalys för att kunna se vilka områden som behöver förstärkning. Sedan är det dags att identifiera vilken kompetens en ny anställd behöver för att matcha era behov. Vi förklarar mer i vår artikel om rekrytering.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata