Skriv en annons som säljer → Guide

Att kunna skriva en annons som säljer kan vara skillnaden mellan ditt företags framgång och misslyckande. Läs vidare för att få reda på hur du kan skapa en oförglömlig, effektiv och engagerande annons som kommer att förvandla potentiella kunder till faktiska köpare. Skriv en annons som säljer med hjälp av vår steg- för- steg guide. Varje aspekt av en annons spelar en kritisk roll. Därför kommer vi att dyka in i världen av annonsskapande och avslöja hemligheter som kommer att ta dina annonser till nästa nivå.

Lästips: Vi förklarar vägen till ett börsnoterat företag och hur du kan arbeta med ‘Employer branding’.

Man i kostym som ritar en graf som symboliserar ökad försäljning

Olika slags annonser

Det finns många slags annonser att välja mellan när du ska marknadsföra ditt företag. Allt från annonsering på vanliga anslagstavlor till digital annonsering. Som till exempel att annonsera på facebook och instagram, Youtube annonsering eller Google Adwords.

De tips som vi kommer ge dig i den här artikeln kan appliceras på de flesta sorters annonsering och marknadsföring.

 

Syftet med annonser

Det huvudsakliga syftet med att skriva en annons är att på olika sätt fånga potentiella kunders uppmärksamhet. För att sedan konvertera dem till faktiska kunder. För att uppnå detta syfte behöver en annons uppnå specifika krav. Här är de allra viktigaste kraven:

  • Texten ska vara engagerande
  • Den ska erbjuda en problemlösning
  • Texten ska vara lättläst
  • Annonsen ska vara lockande
  • Den ska inkludera vad som gör just er konkurrenskraftiga

 

Glöm inte att ta hänsyn till lagar

Det största misstag du kan göra är att glömma av de lagar som finns för marknadsföring. Annars kan du bli skyldig till vilseledande marknadsföring. För att undvika att råka ut för det behöver du se till att:

  1. Det är tydligt att det är reklam
  2. Det är tydligt vem som ansvarar för marknadsföringen
  3. Inga felaktiga påståenden inkluderas angående pris, kvalitét eller användning
  4. Varan eller tjänsten får inte framställas på ett vilseledande sätt
  5. Ingen viktig information utelämnas

Lästips: Lär dig se tecken på att det är dags att anställa fler till företaget och viktiga saker att tänka på när det är dags för kompetensutveckling av personal.

En dommarklubba i brunt trä

Skriv en annons som säljer: Steg för steg

Här ger vi dig alla svar du behöver på frågan “Hur skriver man en säljande annons?” och förklarar hur du annonserar dina tjänster och produkter på bästa sätt.

1. Skapa en tydlig bild av din målgrupp

Det första du måste göra för att kunna skapa en säljande annons är att skapa en tydlig bild av vilken målgrupp du har. Vem är kunden du försöker sälja till? Allt detta kan påverka hur du skriver din annons, vilken tonalitet du använder och vart du ska annonsera.

2. Berätta det viktigaste först

Du har cirka 3 sekunder på dig att fånga åskådarens intresse med din annons. Börja därför alltid med den absolut viktigaste informationen. Den information som identifierar din produkt eller tjänst mest och som du tror kommer sälja.

3. Tänk alltid utifrån konsumentens perspektiv

När du skriver ska du alltid tänka på vilken information som kan få en konsument att vilja köpa din produkt eller tjänst. Det är dock inte alltid samma information som du som säljare helst vill dela med dig av.

Potentiella kunder behöver t.ex. inte veta hur länge ni arbetat på att ta fram en viss produkt även om du själv kanske är stolt över hur mycket arbete som lagts på den.

4. Framhäv vilka problem din produkt löser

En av de mest populära säljstrategierna är att beskriva hur er produkt är lösningen på ett vanligt problem. Till exempel om du säljer en automatisk blomvattnare kan du skriva “Med vår blomvattnare behöver du aldrig oroa dig för att dina plantor ska dö igen.”

Man i vit skjorta som funderar över en lösning på ett problem

5. Skapa ett oemotståndligt erbjudande

När ni väl betalar för en annonskampanj är det bra att inkludera ett bra och lockande erbjudande. Det kan vara erbjudande såsom gratis prover, gratis frakt eller nedsatta priser.

6. Fokusera på värdet och fördelar

Istället för att använda det utrymme du har för text i din annons för att beskriva din produkts olika funktioner är det viktigare att istället fokusera på fördelar. Beskriv hur din produkts egenskaper kommer att gynna kunden.

7. Inkludera information som skapar tillit

Har ni utrymme bör ni inkludera information som skapar tillit till er. T.ex. om ni vunnit ett pris inom er nisch kan ni nämna det som “Vinnare av exempelpriset 2021”.

Har ni inget sånt kan ni istället använda er av recensioner. Antingen inkludera ett tillägg med google recensioner i er Google annons eller bara skriva t.ex. “700+ nöjda kunder”.

8. Använd enkelt språk

Det är viktigt att inte göra texten som används i annonsen mer komplicerad än vad den behöver vara. Använd inte komplicerad grammatik eller udda vokabulär. Språket ska vara tydligt, enkelt och rakt på sak.

Lästips: Vi varnar för vanliga misstag som växande företag gör och tipsar om teamutveckling för företag.

9. Inkludera relevanta sökord

Se till att inkludera minst ett sökord i din annons. Måste du välja mellan flera sökord på grund av platsbrist väljer du det sökord som du helst vill synas på i sökmotorer.

Man i blå skjorta vid ett skrivbord med en mobil som söker på sökmotor

10. Skapa en effektiv struktur

Att skapa en bra struktur är viktigt. Oavsett om du skapar en annons som bara är textbaserad eller om du har en annons med bilder på till exempel instagram. Här är några tips du kan utgå ifrån när du skapar strukturen:

  • Placera den viktigaste informationen längst upp
  • Inkludera en rubrik först
  • Sedan en underrubrik med viktig säljande information som förstärker rubriken
  • Gör hellre rubriken kortare än längre
  • Har du mer utrymme inkluderar du mer beskrivande text om fördelar och problemlösningar
  • Gör dina paragrafer korta
  • Allra längst ner infogar du en CTA (Call-to-action) möjlighet

11. CTA (Call-to-action)

För att skriva en annons som säljer behöver man alltid inkludera en CTA. Annars vet inte de som ser din annons vad de ska göra för att kunna köpa av dig. Det kan handla om att inkludera en länk, en knapp eller ett telefonnummer så att potentiella kunder kan nå er och er hemsida.

 

Analysera alltid resultaten

När ni skrivit en annons och publicerat den finns det fortfarande några steg kvar i marknadsföringsprocessen. Undersök alltid annonsens resultat och hur mycket trafik som kommer från den.

Känns det som att annonsen inte drog alls mycket trafik kan du experimentera med olika varianter av din annons för att se om någon variant säljer mer. Du kan t.ex. ändra rubriken i en variant, eller ändra placeringen av CTA-knappen. Jämför sedan om det blir någon skillnad.

Lästips: Är det dags att utveckla din affärsidé eller företag? Läs då våra bästa tips om strategisk affärsutveckling och företagsutveckling.

Person som håller ett papper med grafer och ett förstoringsglas

Svar på vanliga frågor

 

Hur gör man en annons på Instagram?

  1. Logga in på Facebook Ads Manager
  2. Skapa en ny kampanj: Klicka på knappen ”+ Skapa” för att starta en ny kampanj
  3. Välj ditt mål: Välj det kampanjmål som passar bäst för det du försöker uppnå med din annons
  4. Namnge din kampanj
  5. Välj ditt publikssegment: Här kan du bestämma vem som ska se din annons
  6. Placering: Här väljer du var din annons kommer att visas, alltså Instagram.
  7. Budget och schema: Bestäm hur mycket du vill spendera på din kampanj och under vilken tidsperiod
  8. Skapa din annons: Välj det Instagram-konto som du vill koppla till annonsen. Sedan kan du börja skapa din annons genom att välja format, ladda upp bilder eller videor, och skriva en text.
  9. Översyn och publicering: När du är nöjd med din annons, klicka på ”Gör beställning”. Din annons kommer nu att skickas för granskning för att se till att den uppfyller Facebooks reklamriktlinjer.

Vad är en digital annons?

En digital annons är annonser som marknadsförs via internet och olika medier. Några exempel är annonsering via sociala medier, streaming och webbplatser. En digital annons kan innehålla både text, bild, video och ljud.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata