Våra 10 bästa tips på hur du lyckas med strategisk affärsutveckling!
Inom de flesta branscher och nischer är det viktigt att hålla sitt företag konkurrenskraftigt och vara medveten om kunder och köpares behov. Ett sätt att se till att ditt företag håller sig i framkant är att använda dig av strategisk affärsutveckling. Genom att kontinuerligt utvärdera din affärsidé och förbättra den kan du hålla dig relevant och slippa halka efter jämfört med dina konkurrenter.
Det är starkt rekommenderat att etablera en struktur där arbete med affärsutveckling utförs ständigt, eller åtminstone med jämna mellanrum, för att säkerställa en långsiktig framgång. Vi på TXP är experter på företagstillväxt och har därför samlat ihop våra bästa tips på hur du bäst lyckas med din affärsutveckling.
Lästips: Vi tipsar om viktiga saker att veta när du utför en kompetensutveckling av personalen.
Vad är affärsutveckling?
Affärsutveckling är en process med mål att skapa ett långvarigt värde för ett företag genom att hitta nya möjligheter, som nya marknadsmöjligheter eller kundgrupper. Det kan innefatta t.ex. att utveckla nya produkter eller tjänster, förbättra befintliga eller skapa nya affärsmodeller.
Affärsutveckling innebär också att bygga relationer med partners, leverantörer och kunder för att öka försäljning och tillväxt. Det kan innebära förhandlingar, strategisk planering och marknadsundersökningar. Kort sagt, affärsutveckling är en strategi för att hjälpa ett företag att växa och bli mer lönsamt.
Varför är kunddriven affärsutveckling att föredra?
För att ditt företag ska kunna gå runt och få in pengar måste du ha kunder och dina tjänster eller produkter måste på något sätt möta dessa kunders behov. Så när du väl försöker börja arbeta med affärsutveckling så är kundens perspektiv på dina tjänster något utan det viktigaste du kan utgå ifrån.
Kundens perspektiv på hur du kan utveckla dina tjänster för att möta kundens behov är ett utmärkt sätt att börja sin affärsutveckling. Lyssnar du på dina kunders åsikter stärker du både existerande kundrelationer och du kan få nya idéer som du kanske inte själv hade kunnat komma på.
Lästips: Lär dig se tecken på att det är dags att anställa fler till företaget.
10 tips på hur du lyckas bedriva strategisk affärsutveckling
1. Utgå från er affärsplan
En av de första saker man gör när man startar företag är att skapa en affärsplan. Den innehåller både er fullständiga vision för företaget, kortsiktiga mål och era strategier för att nå målen.
När ni ska börja bedriva strategisk affärsutveckling är det bra att utgå ifrån er affärsplan så att ni har en gemensam syn på vad målet med arbetet är.
2. Avsätt tid och resurser kontinuerligt
Det är lätt att glömma bort att ha ett kontinuerligt arbete med affärsutveckling. Särskilt när ett företag är relativt nytt. Det är dock viktigt att med jämna mellanrum avsätta tid och resurser på att utvärdera ert arbete och era tjänster för att kunna utvecklas och förbättras.
3. Utse någon som har ansvar för arbetet
För att arbetet med affärsutveckling faktiskt ska bli av är det bra att utse en person som har det huvudsakliga ansvaret. Med andra ord kan det ingå i denna personens tjänst. Det kan även hjälpa till att ge arbetet struktur och göra det mindre rörigt.
4. Använd dina medarbetare
Se till att ni är några stycken som arbetar med affärsutveckling tillsammans. Välj ut några stycken personer och se helst till att det är en blandning av människor som har olika roller i företaget. Inte bara företagsägare eller styrelsemedlemmar.
5. Tänk utifrån ett kundperspektiv
Som vi nämnde tidigare är kunddriven- eller kundcentrerad affärsutveckling väldigt viktigt för att kunna lista ut behov hos möjliga kunder. Så se till att inte bara tänka utifrån era egna perspektiv när ni brainstormar idéer.
6. Gör kundundersökningar
En bra strategi för att få era kunders perspektiv på era tjänster är att utföra en kundundersökning. På så vis kan ni både få feedback på ert nuvarande arbete och se vad mer era kunder hade velat ha från er. Använd detta som grund till ert arbete med strategisk affärsutveckling.
7. Gör löpande marknadsundersökningar
Marknadsundersökningar behöver utföras för att ni ska kunna observera förändringar i marknaden och även i människors köpbeteende. Se alltid till att hänga med i vad era konkurrenter har för säljstrategier. Ändras priser eller behov för olika tjänster på marknaden behöver ni anpassa er.
8. Gör en testlansering tidigt
Har ni arbetat fram lite nya idéer som ni tycker känns rätt för ert företag är det dumt att vänta för länge med att faktiskt testa dem. Även om de inte är helt färdiga är det en bra idé att, till exempel, erbjuda dem till era nuvarande kunder som en liten testomgång. Just för att se om det finns ett intresse och om det är genomförbart.
9. Nätverka för långvariga relationer
En annan aspekt som lätt glöms bort i verksamhetens vardag är vikten av att nätverka för långvariga relationer. Det är lätt att bara gå till mässor och event och bara samla på sig en massa visitkort för framtida användning.
Skulle du istället börja höra av dig till olika företag du träffat när du nätverkat och börja utbyta tips och information kan du börja knyta kontakter som faktiskt kan ge dig något i framtiden. Är du hjälpsam mot andra kan du få samma hjälp tillbaka.
10. Undersök möjliga samarbeten
När du väl har börjat knyta kontakter med andra företag så öppnar sig möjligheten till olika samarbeten. Det finns många stora företag som har börjat arbeta tillsammans för att kunna erbjuda sina kunder något nytt eller bättre.
T.ex. började Starbucks samarbeta med både affärskedjan Target och bokhandeln Barnes & Nobles i USA. Detta gav dessa affärers kunder en ny shoppingupplevelse och fick Starbucks att nå fler kunder.
Lästips: Vi tipsar om hur du lyckas utveckla ditt företag.
Svar på vanliga frågor
Vad är digital affärsutveckling?
Digital affärsutveckling innebär att arbeta med att förbättra och utveckla ett företags digitala verksamhet. T.ex. kan det innefatta att utveckla företagets digitala närvaro eller digitala tjänster.
Vad är bra affärsutveckling?
Bra affärsutveckling krävs för att företaget ska kunna växa och hålla sig konkurrenskraftigt. Det består av flera olika saker, bland annat:
- Strategisk planering
- Innovation
- Starka partnerskap
- Att anpassa sig till marknadsförändringar
- Lyssna på kundbehov
Varför affärsutveckling är viktigt?
Affärsutveckling är viktigt just för att ett företag ska kunna arbeta kontinuerligt med att skapa en lönsam verksamhet. Ett företags affärsidé måste utvärderas och utvecklas för att kunna hänga med i marknadens utveckling.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.