18 tips på hur du kan hitta kunder till företaget

Oavsett om du funderar på att starta ett eget företag, precis har startat ett eget företag eller är egenföretagare sedan länge, är letande efter kunder alltid aktuellt. Utan kunder är det praktiskt taget omöjligt för ett företag att gå runt. Därför är det viktigt att du vet hur du ska kunna hitta kunder till ditt eget företag.

Det räcker helt enkelt inte att ha en bra produkt eller tjänst att sälja. Som egenföretagare är det upp till dig att hitta kunder. Att ha koll på flera olika sätt att hitta kunder ger dig ett försprång. Men hur ska du gå till väga? För att du ska kunna etablera en riktigt bra kundkrets har vi samlat våra 18 absolut bästa sätt att hitta nya kunder.

Lästips: Läs våra guider om hur du startar en enskild firma och hur du startar ett aktiebolag.

1. Lista potentiella kunder

Ett viktigt steg att ta för att kunna hitta nya kunder är att lära känna din målgrupp. Gör en analys av vilka företag som finns i den målgruppen och börja skriva ner de du anser skulle kunna vara potentiella kunder. Du kan göra egna sökningar på nätet efter kunder men du kan även ta extern hjälp av någon som kan utföra en marknadsundersökning.

2. Hitta relevanta Facebook grupper

Det är mer vanligt än någonsin att använda sig av Facebook grupper för att nätverka och hitta kunder. Det är ett perfekt ställe för ditt företag att börja sin resa på. Gör inlägg där du presenterar de tjänster som företaget erbjuder eller kommentera på relevanta inlägg.

3. Skapa en bra hemsida

En snygg hemsida kommer hjälpa företaget med att göra ett bra intryck. Det skapar en bild av att företaget är etablerat och professionellt. Det underlättar även för kunder som vill hitta mer information om ditt företag och tjänsterna som erbjuds.

4. Jobba med SEO

För att företagets webbplats ska få mer trafik och dyka upp i relevanta sökningar är det viktigt att använda sig av Search Engine Optimizing (SEO). Det kan vara svårt att göra själv och det är därför bra att anlita en SEO-specialist som kan optimera din webbplats och se till att du börjar ranka högre i Google sökningar.

Ett tips är att anlita någon som kan skriva SEO artiklar med hjälpsam information som relaterar till ditt företags tjänster. Då kommer hemsidan att dyka upp i fler sökningar och hemsidan fungerar lite som en faktabas med information som kan locka till sig kunder.

Alfapetbrickor som skriver SEO

5. Annonsera både på nätet och i tryckt media

När du känner att du har budget för annonsering så är det ett toppensätt att nå ut till kunder. Många tänker att det räcker bra med annonsering på t.ex. sociala medier eller på digital media. Men inom vissa nischer finns det fortfarande tryckt media som går ut till relevanta företag. Så missa inte att annonsera där med.

6. Nätverka

Det finns många olika sätt att nätverka på som kan göra att du kommer i kontakt med nya kunder. Du kan åka på event, mässor eller helt enkelt försöka identifiera ställen där din målgrupp befinner sig. Har du inte råd eller möjlighet att ställa ut på en mässa borde du ändå åka dit. Sätt på ett leende och ha din sales-pitch redo tillsammans med en bunt visitkort.

7. Starta kampanjer

Kampanjer är ett alldeles utmärkt sätt för företaget att få uppmärksamhet. Det kanske låter dumt att sänka priser precis när du startat ditt företag, men det lönar sig nästan alltid i längden. Särskilt om man får in några återkommande kunder. Här ger vi dig några tips på kampanjer:

  • Ett introduktionserbjudande: Erbjud nedsatt pris för nya kunder
  • Gratis prover: Ett bra sätt att få personer att testa företagets produkter
  • Erbjudande vid högtid: T.ex. Black friday, Julrea, Alla hjärtans dag
  • En flash-sale: Ha nedsatta priser under en väldigt kort tid, tex. 24 timmar

8. Gör en giveaway på sociala medier

Har du börjat få en lite större följarskara på sociala medier kan det vara ett bra tillfälle att anordna en giveaway. Ge dina följare chansen att vinna ett paket med några av era produkter eller tjänster.

Vanliga regler för att delta i en giveaway är att både kommentera, dela och följa kontot. Så genom att ha en giveaway får man automatiskt mer spridning på sociala medier.

Lästips: Vi förklarar vad en entreprenör är och tipsar om hur du skaffar passiva inkomstkällor och hur du skapar en lyckad affärsidé.

Presenter med fina gröna rosetter

9. Lägg ner extra energi på era kunder

Det är lätt att fokusera för mycket på att konstant försöka få in nya kunder. Då finns risken att du glömmer att lägga ner energi på de kunder du redan har. Att ta hand om dina kunder är något av det viktigaste du kan göra. Delvis för att få dem att fortsätta köpa från er men också för att en nöjd kund kan rekommendera er till andra.

10. Sälj via återförsäljare

Ett bra tips för att nå fler kunder är att använda sig av återförsäljare. Då når era produkter ut till fler människor utan att ni behöver lägga ner så mycket arbete. Det är särskilt bra om den återförsäljare ni väljer att använda er av redan har en stor kundkrets.

11. Börja sponsra

För att folk ska börja känna igen varumärkets namn är det viktigt att se till att det syns. Du kan till exempel börja sponsra en förening eller organisation. Kanske en idrottsförening? Då kommer ditt varumärke stå med bland sponsorerna och få mer exponering.

12. Våga ringa

Många av oss försöker undvika telefonen så länge som det bara går. Men det är dags att komma över rädslan för att ringa upp personer. Har du en lista med potentiella kunder är det bara att börja ringa runt. Kom dock ihåg att göra dessa saker innan du ringer runt:

  • Ta reda på information om de företag du ringer
  • Förbered information om varför just det företaget behöver er tjänst
  • Förbered svar på vanliga frågor
  • Lär dig vara okej med ett nej

Kvinna i ett kontor som ringer ett samtal för att hitta kunder

13. Hitta samarbeten

Att hitta företag till samarbeten som har samma målgrupp men som inte är en direkt konkurrent är väldigt värdefullt. Kanske kan du hitta ett företag som har kompletterande produkter där ni kan rekommendera varandra till kunder.

Ett samarbete kan se ut på många olika sätt. Allt från att ni agerar återförsäljare till varandras produkter till att ni länkar till varandra på era hemsidor. Oavsett så är det alltid bra.

14. Skicka nyhetsbrev

Har företaget en hemsida är det en supersmart idé att inkludera möjligheten för personer att gå med i er kundklubb och få nyhetsbrev. Det är en klassisk marknadsföringsstrategi och det finns flera olika program för e-postmarknadsföring som du kan använda dig av.

15. Analysera vad dina konkurrenter gör

Det gäller att vara uppmärksam på hur marknaden ser ut för att kunna anpassa sig till den. Genom att ha koll på hur dina konkurrenter hittar kunder till sitt företag kan du ta efter deras strategi och även förbättra den.

16. Använd dig av affiliate-hemsidor

En väg till fler kunder som många glömmer av är affiliatesidor. Låter du affiliate-hemsidor länka till dina produkter kommer det att driva mer trafik till din hemsida. Förhoppningsvis genererar det fler kunder också.

För att affiliate sidorna ska tjäna på att marknadsföra dina produkter för de en liten provision om någon köper via deras länk.

Lästips: Vi varnar för vanliga misstag när du startar eget företag och tipsar om hur du skapar ett hållbart arbetsliv som egenföretagare.

17. Skaffa dig bra kundreferenser

Om du tar bra hand om dina kunder kommer det leda till att du får många värdefulla kundreferenser. Ju fler referenser du har desto mer pålitligt kommer ditt varumärke att vara.

18. Gästblogga

Sist men inte minst, är gästblogginlägg ytterligare ett bra sätt att generera trafik till sin hemsida. Om du erbjuder ett gästblogginlägg i hög kvalitet med användbar information för en annan hemsida kan du få länka till din egen sida i inlägget.

Länkar från andra hemsidor är bra både för att det ger dig mer trafik och för att det kan göra att du rankar högre på Google.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata