Att marknadsföra företag → Guide för nystartade företag
Som ett nystartat eller mindre företag är det viktigt att lära sig hur man ska kunna nå ut till människor och marknadsföra sitt företag eller varumärke. Det finns många olika strategier och det är inte helt enkelt att veta vilka man ska lägga ner tid eller pengar på.
Det gäller också att hitta strategier för hur ni kan sticka ut bland alla andra företag så att uppmärksamheten bland alla annonser dras till just ert företag. För att hjälpa er att hitta er marknadsföringsstrategi har vi förberett tips på hur ni ska lyckas med att marknadsföra företag. Läs vidare och lär dig allt du behöver veta!
Lästips: Läs våra guider om hur du startar en enskild firma och hur du startar ett aktiebolag.
Gör en marknadsundersökning
Det första ni behöver göra för att börja med marknadsföring i ert företag är att göra en marknadsundersökning. Det är viktigt för att kunna lista ut hur dina förutsättningar ser ut. Du gör det genom att ta reda på mer om vilka dina kunder är, vilka behov de har, vilket köpbeteende de har och hur dina tjänster eller produkter möter deras behov.
Du kan också undersöka dina konkurrenters marknadsföringsstrategier och se om du kan göra något liknande eller till och med göra en förbättrad variant av den. Det gäller att ha koll på hur din bransch utvecklas och rör sig framåt för att kunna hänga med i svängarna och marknadsföra på rätt sätt.
Skapa en marknadsföringsstrategi
Precis lika viktigt som det är att ha en bra affärsidé är även en bra marknadsföringsstrategi. Så innan ni kör i gång med er marknadsföring är ett tips att skapa och skriva ner en marknadsföringsstrategi.
- Identifiera mål och målgrupp: Var tydlig med vilka dina produkter eller tjänster är avsedda för och vad du vill uppnå med din marknadsföringsstrategi. Det kan vara att öka försäljningen, förbättra varumärkeskännedomen eller att behålla nuvarande kunder.
- Positionering: Bestäm hur ditt företag, produkt eller tjänst ska uppfattas jämfört med konkurrenterna. Denna positionering ska tydligt visa vad som gör ditt erbjudande unikt och bättre än konkurrenternas.
- Prissättning och budget: Bestäm ett pris för din produkt eller tjänst som både är konkurrenskraftigt och ger tillräcklig vinst. Upprätta även en budget för din marknadsföringsstrategi. Hur mycket är du villig att lägga ner på att marknadsföra ditt företag?
- Val av marknadsföringskanaler: Baserat på din marknadsundersökning och kunskap om din målgrupp, välj de mest effektiva kanalerna för att nå din målgrupp. Det kan vara sociala medier, traditionell reklam, event, e-postmarknadsföring, etc.
- Skapa och implementera din marknadsföringsplan: Basera din marknadsföringsplan på den strategi du har skapat. Den ska innehålla specifika marknadsföringsaktiviteter, tidslinjer och ansvarsområden. Sedan är det bara att sätta i gång.
Lästips: Lär dig hur du skaffar en passiv inkomst, vad en entreprenör är och ett hållbart arbetsliv som egenföretagare.
Undvik vilseledande marknadsföring
Det är väldigt viktigt att ni undviker att använda er av vilseledande marknadsföring. Er marknadsföring kommer bli klassad som vilseledande om den innehåller något av följande:
- Felaktig information: Om marknadsföringen innehåller information som inte stämmer.
- Otydlig information: Som t.ex. tvetydig information som kan tolkas på olika sätt.
- Saknad av viktig information: Det finns informationskrav på att reklam ska innehålla saker som t.ex. egenskaper, innehåll etc.
Hitta rätt forum för att nå din målgrupp
Som vi nämnde tidigare är det viktigt att hitta rätt forum för er marknadsföring. Vilket forum ni bör välja beror helt på vilken målgrupp ni har. Här ger vi några exempel på olika forum och förklarar vilka ni bör välja.
Sociala medier
Sociala medier är idag ett av de mest populära forumen att marknadsföra sig genom. Det fungerar utmärkt som digital marknadsföring för små företag och stora företag. Vill du nå människor i sina hem är det där du ska vara.
Beroende på vilken målgrupp du har bör du fundera över vilken av alla sociala medier plattformar du bör marknadsföra ditt företag på. Siktar du in dig på tonåringar och unga vuxna kan Instagram och Tiktok vara rätt val för dig. Är din målgrupp mellan 40–60 år kommer Facebook fungera bättre.
Mässor
Mässor och liknande event kan vara ett bra forum att marknadsföra företaget om ni säljer tjänster eller produkter till andra företag. Det är ett bra ställe att nätverka, skapa samarbeten och hitta andra företag som ni kan erbjuda era tjänster till.
Affischering
Vill ni nå folk på ett liknande sätt som på sociala medier kan man också använda sig av affischering på stan, på skolor eller andra allmänna byggnader. Använd er av affischering i t.ex. tunnelbanor, busshållplatser, anslagstavlor etc. Det är ett perfekt sätt att förbättra er varumärkeskännedom.
Gratisalternativ för marknadsföring
1. Var aktiv på sociala medier
Du kan marknadsföra ditt företag eller varumärke via sociala medier utan att betala för annonser. Skapar du bra och informativt content för dina följare kommer du att skapa en hängiven följarskara.
Det bästa sättet att nå ut på sociala medier är att skapa videor eller inlägg där du tipsar och ger life-hacks som dina följare kan ha nytta av. Varva det med lite info om era produkter så skapar du lite gratis marknadsföring på egen hand.
2. Google my Business
Ett enkelt sätt att marknadsföra företag är att registrera företaget i gratistjänsten Google My Business. Där kan du registrera era öppettider, vart ni finns och era tjänster. Genom att göra det blir det lättare för folk som googlar efter er eller de tjänster ni erbjuder att hitta er. Era kunder kan även recensera er där.
3. Gästblogga
Att skriva inlägg och gästblogga gör att du kan hitta nya kunder genom att nå ut till ett annat företags kundbas. Gör ett samarbete med ett annat företag och skriv ett bra och informativt gästinlägg där du kan länka till ditt eget företag.
4. Var aktiv i forum och Facebook grupper
Vårt sista förslag på hur du kan marknadsföra företag gratis är att vara aktiv i olika online forum och Facebook grupper. Hitta grupper eller forum som passar till den bransch du är i och börja posta och kommentera där. Genom att göra det kan fler folk se att ni finns och vad ni erbjuder.
Lästips: Vi ger tips på vad du behöver veta innan du startar ett företag och varnar för vanliga misstag som egenföretagare.
Svar på vanliga frågor
Hur mycket kostar det att marknadsföra?
Hur mycket det kostar att marknadsföra företag beror helt på vilken typ av marknadsföring ni vill göra. Vissa plattformar tar betalt per klick på annonsen och vissa beroende på hur många följare ett konto har.
Vart är det bäst att marknadsföra?
Du ska alltid marknadsföra där du tror att du når fram till flest personer i din målgrupp. T.ex. om du säljer kalendrar kan det vara bra att marknadsföra sig med affischering nära skolor eller kontorsbyggnader.
Hur mycket lägger företag på marknadsföring?
Beroende på företagets storlek och omsättning kan en marknadsföringsbudget ligga på allt mellan några tusenlappar per månad till 200 000 per månad.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.