Att starta eget företag: 15 misstag du ska undvika

Att starta eget företag är ett stort steg att ta och det finns många saker du behöver hålla koll på. I början kan allt mest kännas spännande och roligt men det är viktigt att inse att företagande inte alltid är enkelt.

För att du som företagare ska kunna undvika att hamna i jobbiga situationer är det bra att hålla koll på vilka misstag som är vanliga inom branschen. Därför har vi samlat en lista på 15 av de vanligaste misstagen som görs av egenföretagare.

Lästips: Vi tipsar om hur du kan hitta kunder till ditt företag och förklarar vad det innebär att vara entreprenör.

Man i kostym som sitter ute vid ett bord och ser frustrerad ut

15 misstag att undvika när du startar eget

1. Ha en ogenomtänkt affärsidé

En unik och bra affärsidé lägger grunden till ett framgångsrikt företag. Är affärsidén ogenomtänkt och förhastad kan det leda till brister i er affärsplan. Vilket leder till att er plan för företaget kan gå i stöpet. Se därför till att alltid ha en väl uttänkt affärsidé.

2. Att inte göra en marknadsundersökning

Ännu ett vanligt misstag som företagare gör i början när företaget precis har startats, är att inte genomföra en marknadsundersökning. Vet du inte hur marknaden ser ut inom den nisch ditt företag befinner sig i, så är det svårt att tävla mot konkurrenterna.

Du måste ta reda på vilken målgrupp du har, vart du bäst når dem, vad de har för köpbeteende och vilka behov de har. När du vet allt detta kan du också lista ut hur dina tjänster eller produkter kan möta dessa behov.

3. Glömma av att analysera dina konkurrenters strategier

Har du inte koll på dina konkurrenters utbud eller sälj- och marknadsföringsstrategier kan det skada ditt företags försäljning. Om du felaktigt tror att du är ensam om att erbjuda en specifik produkt missar du möjligheter att försöka förbättra din produkt. Eller kanske sänka priset på din produkt så att fler väljer din.

4. Var för optimistisk med din budget

Har du inte räknat ordentligt på hur mycket det kommer kosta dig att bedriva den verksamheten du vill kan det bli problem. Att starta eget företag är i de flesta fall inte billigt till en början. Det är ofta fler utgifter än inkomster i början så du måste vara förberedd på det.

Därför är det bra att ha en bra budget innan så att du både har råd med nödvändiga utgifter. Detta kan vara t.ex. att fixa en hemsida, köpa utrustning eller bara att ha tillräckligt med pengar för ens egen vardag.

Olika staplat med mynt bredvid en miniräknare

5. Att inte prioritera marknadsföring

Ett misstag som kan ha stora konsekvenser är att glömma av att marknadsföra företaget. Många vågar inte ge sig in i marknadsföring av rädsla för att det ska kosta en massa pengar. Men det finns många bra sätt att marknadsföra ett företag som inte behöver kosta mycket.

6. Glömma av att etablera en företagskultur

Företagskultur är något som kan hjälpa de som är anställda på företaget att skapa en bra gemenskap och en gemensam vision. Det brukar även fungera som ett bra sätt att bestämma hur ni arbetar på ert företag och vilka värderingar företaget står för. Ta reda på mer om hur ni etablerar en framgångsrik företagskultur hos oss på TXP!

7. Skriver inte aktieägaravtal

Om ni är flera som tillsammans har startat ett företag är den här punkten viktig. Ett vanligt misstag är att inte skriva ett aktieägaravtal där ni tillsammans kommer överens om hur företaget ska skötas. T.ex. vilka ansvarsområden ni har och vilka regler som gäller för alla.

Ett aktieägaravtal kan rädda upp svåra situationer, som t.ex. om en av ägarna inte sköter sitt jobb eller om en av er vill sälja eran del av företaget.

8. Skriver inte äktenskapsförord

En viktig sak att inkludera i ert aktieägaravtal är att alla ägare måste skriva äktenskapsförord om de gifter sig. Skulle någon av er skilja er eller gå bort kan ett äktenskapsförord skydda aktierna för att automatiskt bli någon annans egendom.

9. Har ingen digital närvaro

Ett misstag som många tyvärr fortfarande gör som egenföretagare är att inte överhuvudtaget ha en digital närvaro. Det finns många företag som inte har sin egen hemsida eller är aktiva på sociala medier. Redan där förlorar man en stor möjlighet att komma i kontakt med rätt målgrupp.

Är du inte lätt att hitta på internet eller andra sociala plattformar kommer du automatiskt att gå miste om kunder. Vilket leder till mindre försäljning än vad du hade kunnat få.

Kille i vit T-shirt med en instagram like ikon över sig

10. Att inte delegera arbetet

För att du inte ska ta på dig alldeles för mycket arbete själv kommer du att behöva delegera arbete. Om du då har flera som är anställda i företaget. Det är aldrig en bra idé att ta på sig allt själv, utan du måste våga lita på att andra kan göra arbetet också. Annars kommer du inte få ett hållbart arbetsliv.

11. Slarva med ekonomin

Har du inte koll på vad som gäller kring lagar som berör ekonomi kan du sätta dig i klistret. Det är viktigt att föra bra bokföring och ha koll på vad som gäller med t.ex. fakturering, skatt och moms. Annars kommer det orsaka onödig stress, tid och energi.

12. Att inte ha koll på förändringar i marknaden

De flesta marknader är i ständig förändring. Därför måste du som egenföretagare hålla koll på de förändringar som sker omkring dig och vara uppmärksam på hur andra företag anpassar sig. Du vill inte vara det enda företaget i din nisch som stannar kvar i gamla mönster. Det förlorar du mest troligt på.

13. Glömma av kundens perspektiv

När du försöker sälja på dina tjänster eller produkter på människor är det lätt att fastna i sitt eget perspektiv. Vilket alltid är: Sälj! Sälj! Sälj! Men för att sälja mer gäller det faktiskt att tänka som kunden i stället. Vad krävs av dig för att en kund ska efterfråga det du har att erbjuda.

14. Inte sätta upp mål och delmål

De flesta som startar ett företag har någon slags vision som man siktar mot. Ett vanligt misstag är dock att glömma av att strukturera upp arbetet genom att skapa mål och delmål. Att bara ha långsiktiga mål är svårt då det inte riktigt ger en strategi för det vardagliga jobbet.

15. Att inte välja en nisch

Har du inte valt en specifik nisch och har i stället valt att sälja produkter eller tjänster som är väldigt blandade? Lite som en diversehandel. Då kan det tyvärr påverka dina säljresultat negativt. Har du valt en smalare nisch som du specialiserar dig på ger det ett intryck av att du kan mycket om det valda området.

Lästips: Lär dig mer om hur du skaffar dig en passiv inkomst.

Ett tomt rum med mönstrad tapet och flera vita dörrar

Svar på vanliga frågor

Vad finns det för risker med att starta ett nytt företag?

Att starta eget företag kommer alltid med en viss risk. Lyckas företaget inte få in tillräckligt med pengar kan det bli svårt att få det att gå runt. Har du lånat pengar för att ha råd med att starta upp verksamheten kan det även bli svårt att betala tillbaka pengarna om företaget inte drar in pengar.

Har du aktiebolag som bolagsform kommer din privatekonomi dock inte påverkas om det går dåligt för företaget.

Finns det några krav för att starta företag?

När det kommer till att starta aktiebolag måste du ha fyllt 18 och ha ett startkapital på 25 000 kr. Är du 16 år kan du med målsmans tillstånd starta en enskild firma. Skulder eller betalningsanmärkningar är inget som kommer hindra dig från att starta företag.

Är det värt att ha eget företag?

Det går varken att svara ja eller nej på frågan om huruvida det är värt att starta eget företag. Det beror på många olika faktorer. Att vara sin egen chef kommer med flera fördelar och mycket flexibilitet. Du bestämmer själv hur dina arbetsdagar ser ut och hur mycket du vill jobba.

Men du har inte heller alltid någon som kan göra ditt arbete åt dig om du blir sjuk eller vill åka på semester. Du har fullt ansvar för att verksamheten ska bedrivas och att dina kunder blir nöjda.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata