Hur du skapar en lyckad affärsidé – Komplett Guide

Är du sugen på att starta ditt eget företag men har svårt att komma på en riktigt klockren affärsidé? Då har du kommit till rätt plats. Det första du behöver göra för att starta i gång din resa som egenföretagare är att komma på en bra affärsidé och sedan skapa en konkret affärsplan. Därför har vi samlat all information du behöver veta för att göra just det i den här artikeln.

Lästips: Läs våra guider om hur du startar en enskild firma och hur du startar ett aktiebolag.

Vad är en affärsidé?

En affärsidé är en grundläggande tanke eller koncept som ligger till grund för en företagsverksamhet. Det fungerar alltså som en sammanfattning av vad företaget vill erbjuda och hur det skiljer sig från konkurrenterna.

En bra affärsidé identifierar en marknadsnisch eller ett behov och erbjuder en lösning eller produkt som tilltalar kunderna. Idén kan rikta sig både mot privatpersoner och mot företag.

Tre personer vid en genomskinlig whiteboard som funderar på en affärsidé

Vad ska en affärsidé innehålla

En affärsidé ska vara tydlig och enkel att förstå. Eftersom du kommer behöva använda din idé som en pitch till kunder i framtiden får den varken vara lång eller komplicerad. Har du svårt att dra en snabb pitch med din affärsidé är den förmodligen för komplicerad och du behöver tänka om.

Här är en lista på vad du behöver inkludera i din affärsidé, till exempel:

  • Vad du tänkt sälja
  • Vart behovet för dina tjänster/produkter finns
  • Vilken målgrupp du har
  • En plan på hur och var du ska sälja din tjänst/produkt
  • En plan på hur du ska marknadsföra dig och nå kunder
  • En strategi för hur du ska stå ut i mängden

Hur du kommer på en affärsidé

Har du svårt att överhuvudtaget komma på en affärsidé som känns genomförbar för just dig? Då finns det några steg du kan ta för att börja brainstorma!

1. Identifiera ett problem eller behov

Börja med att fundera över om det finns något problem eller behov du ser i samhället. Finns det något du kan komma på som kan lösa det problemet eller möta dessa behov? Ett exempel på affärsidé baserat på ett problem:

Ett problem många äldre eller rörelsehindrade har är att veta om en restaurang, café eller allmän byggnad är tillgänglighetsanpassad. Då kan en lösning vara att skapa en app där man kan se vilka byggnader som är det i förhand.

2. Ny idé eller beprövad idé med en ny twist

Du kan välja mellan två olika sätt att tänka när det kommer till att hitta din affärsidé. Antingen kommer du på en unik och helt ny idé, eller så kan du omarbeta en redan beprövad idé och göra den bättre. T.ex. göra den mer användarvänlig eller smartare.

3. Fundera på vad du har kunskap inom

Ibland kan det vara lättast att helt enkelt utgå ifrån dig själv. Ställ dig frågan: Vad är jag bra på? Eller vad har jag för kunskap som kan vara användbar för andra? Utifrån de svaren du kommer på kan du undersöka om din kunskap erbjuder några användbara lösningar på ett problem.

Lästips: Vi varnar för vanliga misstag när du startar eget företag och tipsar om hur du skapar ett hållbart arbetsliv som egenföretagare.

Kvinna vid skrivbord som jobbar vid en dator med digital design

Skapa en affärsplan

När du väl hittat en bra affärsidé som känns stabil är det dags att göra den mer konkret. Det gör du genom att skriva en affärsplan. En affärsplan kommer hjälpa dig att utveckla din affärsidé till en konkret plan för ditt företag. Den ska innehålla strategier och mål för att kunna börja göra verklighet av din idé.

Checklista för affärsplan

Här har du en lista på punkter som behöver vara med i en väl utformad affärsplan.

  • Din affärsidé
  • Den långsiktiga visionen
  • Företagets mål
  • Er målgrupp
  • Vilken marknad eller nisch som era tjänster erbjuds
  • Vad du har att erbjuda kunden
  • Hur konkurrensen ser ut
  • Hur verksamheten ska bedrivas i praktiken
  • Prissättning
  • Analys av framtida möjligheter eller hinder
  • En ingångsstrategi och en tillväxtstrategi
  • Er budget
  • Hur allt ska finansieras

 

När allt detta finns med i din affärsplan kan du se över allt och fundera på om det är en plan som faktiskt går att genomföra i praktiken. Känns allt bra? Då är det bara att köra på!

Lästips: Vi tipsar om olika sätt att skaffa en passiv inkomst.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata