12 tips till dig som ska hålla i en arbetsintervju
När du står inför utmaningen att anställa rätt person för ditt företag kan det kännas överväldigande. Att hålla i en arbetsintervju är en konst. Med rätt arbetsintervju tips kan du vara säker på att du tar rätt beslut.
I denna artikel kommer vi att dela 12 oslagbara tips inför arbetsintervju som varje arbetsgivare bör känna till.
Lästips: Vi förklarar vilka tester som kan användas vid rekrytering och hur du skriver en bra jobbannons.
Förberedelse är nyckeln
- Känn till tjänsten – Det låter grundläggande, men många arbetsgivare kliver in i en intervju utan en klar bild av vad tjänsten verkligen innebär. Var säker på vilka kvalifikationer och egenskaper som är viktiga.
- Förbereda arbetsintervju – Ha en tydlig struktur för intervjun. Det hjälper dig att vara effektiv och hålla dig på rätt spår.
- Granska CV noggrant – Ta dig tid att granska kandidatens CV inför arbetsintervju. Det ger dig en grund att ställa relevanta frågor.
Etablera en kommunikativ miljö
- Skapa en välkomnande atmosfär – Kandidater presterar bäst när de känner sig avslappnade. Ett leende och en handskakning kan göra underverk.
- Aktivt lyssnande – Visa att du är engagerad i konversationen. Genom att lyssna aktivt kan du fånga upp detaljer som annars kan missas.
- Var öppen och ärlig – Om du är tydlig med vad du letar efter och hur arbetsprocessen ser ut, kan du minska risken för missförstånd i framtiden.
Viktiga frågor att ställa
- Kompetensbaserade frågor – Dessa frågor hjälper dig att avgöra om kandidaten har rätt färdigheter för jobbet. Exempel: ”Kan du ge ett exempel på när du har använt [en viss färdighet] i ditt tidigare jobb?”
- Beteendebaserade frågor – Dessa frågor kan ge insikt i hur en kandidat skulle agera i vissa situationer. Exempel: ”Hur hanterade du en konflikt med en kollega?”
Efter intervjun
- Sätt upp en uppföljningsplan – Bestäm i förväg hur och när du kommer att kontakta kandidaten efter intervjun.
- Jämför anteckningar – Om det finns flera intervjuare, ta en stund att jämföra era intryck och anteckningar.
Sista tankar
- Var alltid beredd inför arbetsintervju – Oavsett hur många intervjuer du har hållit, är varje kandidat unik. Så ta varje intervju på allvar.
- Förbättra din intervju-teknik – Genom att regelbundet uppdatera dig om bästa praxis och be om feedback kan du ständigt förbättra din intervju-teknik.
Viktiga saker att komma ihåg
Att hålla i en arbetsintervju handlar inte bara om att hitta rätt kandidat. Det handlar också om att presentera ditt företag på bästa sätt. Genom att följa dessa tips inför arbetsintervju och förstå hur du förbereder och genomför intervjun, tar du ett steg närmare att hitta den perfekta matchningen för ditt företag.
Oavsett om du är rutinerad i att genomföra intervjuer eller om det är ditt första försök som arbetsgivare, är förberedelse nyckeln. Genom att förbereda dig ordentligt och ha en strukturerad approach kommer du inte bara att vara mer effektiv, utan du kommer också att ge ett positivt och professionellt intryck till potentiella anställda.
Lästips: Vi hjälper er välja mellan bemanning eller rekrytering och svarar på frågan: Är personlighetstester vid rekrytering bra eller dåligt?
Svar på vanliga frågor
Vad får man inte fråga om på en anställningsintervju?
Saker man inte bör ställa frågor om på en anställningsintervju är frågor som inte har något med jobbet att göra. T.ex. frågor om relationsstatus, religion, sexuell läggning eller om huruvida någon är gravid.
Hur lång tid varar en intervju?
Att hålla i en arbetsintervju bör vanligtvis vara mellan 30 minuter och en timme. Detta ger tillräckligt med tid att lära känna kandidaten utan att bli för utdragen eller stressad.
Hur snabbt bör jag ge feedback efter intervjun?
Det är bäst att ge feedback så snart som möjligt, helst inom en vecka. Detta visar att du värderar kandidatens tid och ger dem klarhet i rekryteringsprocessen.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.