Skriva jobbannons: 10 Tips för att attrahera rätt person för jobbet

Att hitta den perfekta kandidaten för ert företag börjar redan när ni ska skriva jobbannons. Det finns många element i en jobbannons som kan hjälpa till med att locka till sig rätt kandidat för jobbet. Se därför till att alltid skriva en genomtänkt jobbannons.

Ni har ett begränsat antal sekunder på er att fånga kandidaters uppmärksamhet när de klickat på er jobbannons. Därför har vi samlat våra bästa tips på hur ni kan skriva en jobbannons som sticker ut.

Lästips: Vi ger dig tips om hur du håller i en jobbintervju och vad det finns för tester att använda vid rekrytering.

Två personer jobbar på att skriva jobbannons på en dator och i ett anteckningsblock

10 tips som hjälper er jobbannons att stå ut från mängden

1. Börja med en intresseväckande rubrik

Rubriken är det första en potentiell kandidat ser, därför behöver den vara intresseväckande. Den behöver även vara tydlig och spegla den tjänst som ni söker någon till.

Att använda rätt ord i rubriken på en jobbannons gör även att annonsen dyker upp i rätt sökresultat i sökmotorer. Därför ska ni alltid fundera över ordval och sökoptimera rubriken.

 

2. En kort beskrivande inledning

Inledningen är er chans att fånga upp arbetssökande och få dem att bli intresserade av just er annons. Det är därför viktigt att inkludera viktig och attraktiv information där. Som till exempel:

  • Vad tjänsten innebär
  • Fördelar med tjänsten
  • Vad ni som företag kan erbjuda

Försök att hålla inledningen kort och relevant, ungefär runt två till tre meningar.

 

3. Använd en läsvänlig och luftig struktur

För att göra annonsen läsvänlig är det bra att ha en tydlig struktur. En bra struktur har tydliga styckeindelningar, korta paragrafer och flera rubriker. Ett exempel på en bra struktur för en jobbannons kan ni se nedan:

Jobbannons mall

  • Titel
  • Inledning
  • Arbetsbeskrivning
  • Kravprofil (Vem ni söker)
  • Beskrivning av ert företag
  • Avsluta med att pitcha tjänsten till kandidaten
  • Kontaktinformation

Man vid skrivbord och skriver på en laptop med en coca cola burk bredvid

4. Håll annonsen kortfattad

Korta annonser har visat sig generera fler ansökningar än långa annonser. Se därför till att verkligen sålla bort onödig information när ni ska skriva jobbannons. Inkludera bara sådant som är relevant för den arbetssökande.

För att hålla din annons lagom lång kan det vara smart att, till exempel, korta ner arbetsbeskrivningen. Man behöver inte inkludera alla små detaljer och arbetsuppgifter. Välj istället ut tjänstens mest huvudsakliga arbetsuppgifter och inkludera mellan 3-5 stycken.

 

5. Var tydlig med krav och önskemål

En bra jobbannons är alltid tydlig med vad som är krav och vad som är önskemål. För att det inte ska uppstå missförstånd och fullt kvalificerade kandidater ska avstå från att söka är det därför viktigt att vara övertydlig.

Ni kan, till exempel, dela upp kraven i en paragraf och det ni anser är meriterande i en separat paragraf. Sätt gärna rubriker över båda paragraferna också så blir det ännu tydligare.

 

6. Det är bättre att lätta på kraven

När man ska skriva jobbannons är det bäst att vara realistisk när det kommer till kraven. Sätt dem hellre lite lägre än för högt. Sätter ni kraven för högt kan ni riskera att gå miste om bra kandidater för jobbet.

Lästips: Vi hjälper er välja mellan bemanning eller rekrytering och svarar på frågan: Är personlighetstester vid rekrytering bra eller dåligt?

 

7. Var transparent om ert företag

När ni förklarar vilka ni är som företag är det viktigt att vara transparent. Använd era värderingar och er företagskultur för att förklara hur det är att jobba hos er.

Lyft fram de fördelar som finns med att jobba hos er och det ni är stolta över. Berätta också vad som skiljer er från andra arbetsgivare och sälj in ert varumärke.

 

8. Avsluta med en lockande sammanfattning

Precis som att det är viktigt att skriva en intresseväckande inledning så är det viktigt att avsluta på topp. Om en kandidat har läst igenom hela er jobbannons finns det en stor chans att personen har något slags intresse.

Se därför till att avsluta med en text där ni poängterar de största fördelarna med att bli en del av ert team. Ni kan även slänga in en mening om hur kandidatens liv kan se ut hos er.

 

9. Sökordsoptimera texten

Det är inte bara rubriken som behöver sökordsoptimeras (SEO). Resten av texten behöver också innehålla sökord eller sökfraser som ni vill kunna ranka på. Då menar vi inte att ni ska trycka in ett och samma sökord massor med gånger. Men se till att ni får med alla sökord ni tycker är relevanta för er tjänst.

Om er tjänst är t.ex. en lärartjänst i ämnena engelska och spanska på en gymnasieskola kan ni t.ex. inkludera sökord som:

  • gymnasielärare
  • pedagog
  • engelsklärare
  • spansklärare
  • lärartjänst
  • lärare i engelska

Det ska alltså vara ord som man kan tänka sig att arbetssökande skulle kunna söka på i sökmotorer för att hitta ett visst jobb.

Trätärningar med bokstäverna SEO på

10. Var tydlig om vad nästa steg är

Det spelar ingen roll hur välskriven jobbannons ni har om ni skulle glömma att tydliggöra hur de sökande ska gå till väga för att skicka in en ansökan. Därför är det alltid viktigt att inkludera tydlig information om hur man ska göra för att söka er tjänst.

 

Svar på vanliga frågor

 

Hur lägger man annons på Arbetsförmedlingen?

Du kan lägga ut jobbannons på Arbetsförmedlingen genom att gå till deras hemsida och trycka på knappen “Skapa annons”. Du behöver inkludera all nödvändig information om jobbet för att kunna publicera det.

 

Hur söker man personal?

Det finns många olika sätt att söka personal på. Det kan ske genom vanliga jobbannonser, men du kan även söka personal på olika nätverk och forum inom er specifika bransch. Event och mässor kan även det vara ett forum för att hitta kvalificerade kandidater.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata