Skriva jobbannons: 10 Tips för att attrahera rätt person för jobbet
Att hitta den perfekta kandidaten för ert företag börjar redan när ni ska skriva jobbannons. Det finns många element i en jobbannons som kan hjälpa till med att locka till sig rätt kandidat för jobbet. Se därför till att alltid skriva en genomtänkt jobbannons.
Ni har ett begränsat antal sekunder på er att fånga kandidaters uppmärksamhet när de klickat på er jobbannons. Därför har vi samlat våra bästa tips på hur ni kan skriva en jobbannons som sticker ut.
Lästips: Vi ger dig tips om hur du håller i en jobbintervju och vad det finns för tester att använda vid rekrytering.
10 tips som hjälper er jobbannons att stå ut från mängden
1. Börja med en intresseväckande rubrik
Rubriken är det första en potentiell kandidat ser, därför behöver den vara intresseväckande. Den behöver även vara tydlig och spegla den tjänst som ni söker någon till.
Att använda rätt ord i rubriken på en jobbannons gör även att annonsen dyker upp i rätt sökresultat i sökmotorer. Därför ska ni alltid fundera över ordval och sökoptimera rubriken.
2. En kort beskrivande inledning
Inledningen är er chans att fånga upp arbetssökande och få dem att bli intresserade av just er annons. Det är därför viktigt att inkludera viktig och attraktiv information där. Som till exempel:
- Vad tjänsten innebär
- Fördelar med tjänsten
- Vad ni som företag kan erbjuda
Försök att hålla inledningen kort och relevant, ungefär runt två till tre meningar.
3. Använd en läsvänlig och luftig struktur
För att göra annonsen läsvänlig är det bra att ha en tydlig struktur. En bra struktur har tydliga styckeindelningar, korta paragrafer och flera rubriker. Ett exempel på en bra struktur för en jobbannons kan ni se nedan:
Jobbannons mall
- Titel
- Inledning
- Arbetsbeskrivning
- Kravprofil (Vem ni söker)
- Beskrivning av ert företag
- Avsluta med att pitcha tjänsten till kandidaten
- Kontaktinformation
4. Håll annonsen kortfattad
Korta annonser har visat sig generera fler ansökningar än långa annonser. Se därför till att verkligen sålla bort onödig information när ni ska skriva jobbannons. Inkludera bara sådant som är relevant för den arbetssökande.
För att hålla din annons lagom lång kan det vara smart att, till exempel, korta ner arbetsbeskrivningen. Man behöver inte inkludera alla små detaljer och arbetsuppgifter. Välj istället ut tjänstens mest huvudsakliga arbetsuppgifter och inkludera mellan 3-5 stycken.
5. Var tydlig med krav och önskemål
En bra jobbannons är alltid tydlig med vad som är krav och vad som är önskemål. För att det inte ska uppstå missförstånd och fullt kvalificerade kandidater ska avstå från att söka är det därför viktigt att vara övertydlig.
Ni kan, till exempel, dela upp kraven i en paragraf och det ni anser är meriterande i en separat paragraf. Sätt gärna rubriker över båda paragraferna också så blir det ännu tydligare.
6. Det är bättre att lätta på kraven
När man ska skriva jobbannons är det bäst att vara realistisk när det kommer till kraven. Sätt dem hellre lite lägre än för högt. Sätter ni kraven för högt kan ni riskera att gå miste om bra kandidater för jobbet.
Lästips: Vi hjälper er välja mellan bemanning eller rekrytering och svarar på frågan: Är personlighetstester vid rekrytering bra eller dåligt?
7. Var transparent om ert företag
När ni förklarar vilka ni är som företag är det viktigt att vara transparent. Använd era värderingar och er företagskultur för att förklara hur det är att jobba hos er.
Lyft fram de fördelar som finns med att jobba hos er och det ni är stolta över. Berätta också vad som skiljer er från andra arbetsgivare och sälj in ert varumärke.
8. Avsluta med en lockande sammanfattning
Precis som att det är viktigt att skriva en intresseväckande inledning så är det viktigt att avsluta på topp. Om en kandidat har läst igenom hela er jobbannons finns det en stor chans att personen har något slags intresse.
Se därför till att avsluta med en text där ni poängterar de största fördelarna med att bli en del av ert team. Ni kan även slänga in en mening om hur kandidatens liv kan se ut hos er.
9. Sökordsoptimera texten
Det är inte bara rubriken som behöver sökordsoptimeras (SEO). Resten av texten behöver också innehålla sökord eller sökfraser som ni vill kunna ranka på. Då menar vi inte att ni ska trycka in ett och samma sökord massor med gånger. Men se till att ni får med alla sökord ni tycker är relevanta för er tjänst.
Om er tjänst är t.ex. en lärartjänst i ämnena engelska och spanska på en gymnasieskola kan ni t.ex. inkludera sökord som:
- gymnasielärare
- pedagog
- engelsklärare
- spansklärare
- lärartjänst
- lärare i engelska
Det ska alltså vara ord som man kan tänka sig att arbetssökande skulle kunna söka på i sökmotorer för att hitta ett visst jobb.
10. Var tydlig om vad nästa steg är
Det spelar ingen roll hur välskriven jobbannons ni har om ni skulle glömma att tydliggöra hur de sökande ska gå till väga för att skicka in en ansökan. Därför är det alltid viktigt att inkludera tydlig information om hur man ska göra för att söka er tjänst.
Svar på vanliga frågor
Hur lägger man annons på Arbetsförmedlingen?
Du kan lägga ut jobbannons på Arbetsförmedlingen genom att gå till deras hemsida och trycka på knappen “Skapa annons”. Du behöver inkludera all nödvändig information om jobbet för att kunna publicera det.
Hur söker man personal?
Det finns många olika sätt att söka personal på. Det kan ske genom vanliga jobbannonser, men du kan även söka personal på olika nätverk och forum inom er specifika bransch. Event och mässor kan även det vara ett forum för att hitta kvalificerade kandidater.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.