7 tecken på bra ledarskap på arbetsplatsen
Att hitta en arbetsplats där det finns bra ledarskap är viktigt för att du ska trivas på din arbetsplats. Dåligt ledarskap kan leda till både stress, konflikter och psykisk ohälsa. Därför är det viktigt att du, när du letar ett nytt jobb, håller ögonen öppna för tecken på ett bra ledarskap.
För att du ska kunna lära dig känna igen vanliga tecken på bra ledarskap när du söker jobb har vi samlat 7 av de vanligaste tecknen i den här artikeln. Läs vidare för att lära dig mer!
Lästips: Vi ger tips till dig som är ny som chef och tipsar om vad du kan göra om du har en dålig chef.
Gör observationer redan på intervjun
Det är viktigt att kunna lista ut vilka arbetsplatser som har en bra chef eller ledare redan vid intervjutillfället. Just eftersom du inte bara väljer vilket jobb du vill ha, du väljer också vilken chef du vill ha när du söker jobb. Se därför till att vara uppmärksam redan under intervjun.
Gör detta genom att:
- Be om en medarbetarundersökning
- Kolla upp om arbetsbeskrivningen är tydlig
- Fråga hur deras feedback kultur ser ut
- Fråga om företagets gemensamma värderingar, även för att kunna se om de matchar dina.
Lästips: Läs mer om olika ledarstilar och varför ledarskapsutbildningar är viktiga.
Leta efter dessa 7 tecken på bra ledarskap på arbetsplatsen
1. Arbetsrollerna är tydliga
Finns det tydliga arbetsroller i ett företag skapas en trygghet då det finns mindre rum för missförstånd eller tvivel kring vad som förväntas av en. Att kunna gå till jobbet varje dag och veta vad dina uppgifter är och vad din chef förväntar sig av dig är något som inte ska underskattas.
2. Det finns tydliga värderingar
När ett företag har tydliga värderingar skapas gemensamma riktlinjer för hur arbetet ska ske i vardagen och det ger även en känsla av ett gemensamt syfte. Bra och tydliga värderingar är viktiga för företagets gemenskap. En bra ledare är alltid medveten om detta och besitter kunskapen om hur man etablerar värderingarna.
3. Chefen är delaktig i arbetet utanför dennes kontor
En chef som bara håller sig inne på sitt kontor och inte har koll på statusen på arbetet i resten av kontoret är inte ett exempel på bra ledarskap. Ett tecken på bra ledarskap är därför att chefen anstränger sig för att synas och finnas ute bland de anställda. Inte för att detaljstyra dem, utan för att skapa tillit och visa engagemang för det arbete som görs.
4. De anställda känner att de kan gå till chefen när de har problem
Ett vanligt tecken på bra ledarskap är att de anställda känner att de kan gå till chefen om problem uppstår i arbetet. För att detta ska ske krävs det att chefen har skapat ett klimat där det är okej att göra misstag och där man inte förväntas vara perfekt. Annars kommer de anställda inte våga erkänna sina misstag eller problem.
5. Det finns ingen favorisering
En arbetsplats där det inte finns någon favorisering och där alla hålls till samma standard är en bra arbetsplats. Det minsta man kan kräva som anställd i ett företag är att alla ska värderas lika. Så egentligen kanske det är mer ett tecken på att det inte finns något dåligt ledarskap.
6. Konflikter hanteras direkt
Ett tecken på både ett bra och hållbart ledarskap är att konflikter tas itu med direkt. Det är en chefs jobb att se till så att de anställda får de bästa förutsättningarna för att lyckas. Finns det konflikter så försämras förutsättningarna och de som är inblandade i konflikten hindras från att göra deras jobb på bästa sätt.
7. Prestationer uppmärksammas och belönas
Ett av de absolut viktigaste tecknen på bra ledarskap på arbetsplatsen, som du bör leta efter, är att prestationer uppmärksammas. Framgångsrikt ledarskap prioriterar alltid att uppmärksamma de anställdas hårda arbete. Det skapar både motivation och en känsla av att ens hårda arbete inte går obemärkt.
Lästips: Vi förklarar vilka ledaregenskaper som är bra att ha som chef samt varnar för misstag du som chef bör undvika.
Svar på vanliga frågor
Vad kännetecknar en bra arbetsgivare?
En god arbetsgivare kännetecknas ofta genom att det är god kommunikation och samarbete på arbetsplatsen. En bra arbetsgivare arbetar också för att de anställda ska lyckas med både stöttning vid behov och konstruktiv feedback.
Vad är ett bra arbetsklimat?
Det finns många saker som bidrar till ett bra arbetsklimat. Ett par av dessa saker är att chefer kommer ihåg att berömma bra arbete. Eller att man jobbar för att skapa ett accepterande klimat där det är okej att misslyckas.
Vad är ett dåligt ledarskap?
Dåligt ledarskap grundar sig ofta i att en chef är passiv, otydlig och okänslig. Det skapar osäkerhet på arbetsplatsen och kan även göra att de anställda inte vågar kommunicera med chefen.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.