11 tips till dig som är ny som chef
Har du precis lyckats nå ett av dina mål och blivit anställd som chef för första gången? I så fall, grattis! Vi på TXP förstår att det kan kännas både utmanande, läskigt och roligt på samma gång. Därför har vi samlat ihop 11 av våra favorittips till dig som är ny som chef så att du ska kunna prestera ditt allra bästa, göra ett bra intryck och slippa bli ihågkommen som en dålig chef.
Lästips: Vi förklarar hur bra ledarskap kan driva företaget framåt och vanliga misstag du kan göra som chef.
Går du från kollega till chef?
Att bli chef över personer som tidigare har varit dina kollegor kan vara en stor utmaning. Maktbalansen ändras och det är inte lätt att veta hur man ska hantera det skiftet. Helt plötsligt måste du ställa en del krav på personer som du kanske ser som vänner.
För att kunna hantera en sådan situation är det viktigt att vara transparent med de som tidigare varit dina kollegor om hur du känner inför din nya roll och särskilt om vad du förväntar dig av dem. Det kan även vara fördelaktigt att skaffa fler relationer med andra chefer på samma arbetsplats så att du har kollegor att bolla med när det kommer till chefsuppdraget.
Tips inför första dagen
1. Presentera dig själv
Underskatta inte vikten av en bra presentation på din första dag. Det är då du sätter tonen för din roll som chef och det ger dina medarbetare en chans att få en bild av vem du är.
2. Tydliggör din roll och dina förväntningar
Att tydliggöra sin roll som chef handlar både om att få det klart för dig själv vad din roll innebär, och att förmedla det vidare till de anställda. På så vis kommer det inte finnas några frågetecken kring vad ditt jobb innebär för någon.
Det är lika viktigt att göra klart för medarbetarna vad du förväntar dig av dem. Det kan skilja sig åt från chef till chef. Gör därför klart för dig själv och de anställda vad du behöver från dem.
3. Etablera en gemensam vision
Ett bra moment att genomföra som ny chef under din första dag, eller kanske din första vecka, är att ha ett möte med de som jobbar under dig och skapa en gemensam bild av er vision.
Med en gemensam vision underlättar du för alla genom att ge dem förståelse för syftet med det jobb som görs. Det i sin tur brukar skapa både engagemang och motivation.
4. Kartlägg vad som är viktigt för dig i din chefsroll
När du ska bli chef för första gången kan det vara bra att ställa dig själv frågor om hur du kan göra det här jobbet bäst och vad som är viktigt för dig. Ställ dig själv frågor som t.ex.:
- Vad är jag bra på?
- Vad är jag mindre bra på?
- Vad är mitt mål som chef?
- Vad har jag för värderingar som jag vill förmedla genom mitt arbete?
- Vad kan jag behöva hjälp med?
Lästips: Vi förklarar varför det är bra med ledarskapsutbildningar och tipsar om vanliga ledaregenskaper.
Långsiktiga tips
5. Lär känna dina medarbetare
I längden är det viktigt att lära känna dina medarbetare för att kunna bemöta dem i deras behov och för att kunna delegera rätt uppgifter som matchar deras kompetens. Därför är det viktigt att du inte bara håller dig inne på ditt kontor. Ta chansen och socialisera dig när du kan.
6. Var lyhörd
För att bli en bra chef måste du kunna vara lyhörd. Det är viktigt för att du ska kunna förstå de anställdas åsikter och eventuella problem som de kommer att komma till dig med. För att vara en chef som människor har tillit till måste du visa att du hör och förstår dem som kommer till dig. Vare sig det handlar om problem eller idéer.
7. Våga fatta svåra beslut
När du är ny som chef kan det kännas tufft att ta svåra beslut, men det är viktigt att du visar att du klarar av det ändå. I början kan det vara lättare att börja med att ta små beslut för att bli mer säker i din beslutsförmåga.
Jobba dig sedan upp till de stora besluten och visa att du klarar av ansvaret och att det finns bra resonemang bakom dina beslut.
8. Våga fråga
Det kan ta lång tid innan man som ny chef har koll på alla aspekter av jobbet. Var därför inte rädd för att fråga både dina chefer och dina medarbetare om du har funderingar. Fråga hur saker har utförts tidigare och ta tillfället i akt och fråga om det finns förslag på hur jobbet kan göras bättre.
9. Prioritera kulturen
En bra ledare prioriterar alltid företagskulturen. En bra kultur på arbetsplatsen kan leda till mindre psykisk ohälsa och till ökat engagemang. Se till att det finns en gemensam bild av vilka värderingar företaget står för och en tydlig ram om hur ni arbetar på er arbetsplats.
10. Fortsätt utveckla dina ledaregenskaper
Även om du är utbildad och har de kompetenser som krävs för att vara chef finns det alltid utvecklingsmöjligheter. Det gäller helt enkelt att hålla sig uppdaterad på nya ledarstrategier och ledarstilar som kan gynna de anställda men även företagets framgång. Ledarskapsutbildningar är ett bra sätt att få utvecklas inom ledarskap.
11. Våga erkänn dina misstag
Alla gör vi misstag, även om det är i början av ett nytt jobb eller när du varit där i några år. I stället för att försöka sopa ditt misstag under mattan och dölja det för dina medarbetare rekommenderar vi att vara ärlig.
Att vara ärlig om sina misstag kommer att generera respekt från dina medarbetare. Om chefen vågar erkänna sina misstag kanske det även skapar ett mer accepterande klimat där det är okej för alla att göra misstag ibland.
Lästips: Vi förklarar konsekvenserna av dåligt ledarskap och tipsar om hur du uppnår ett hållbart ledarskap.
Svar på vanliga frågor
Hur presenterar man sig själv som ny chef?
Det viktigaste när du presenterar dig själv när du är ny som chef är att ta dig tid att presentera dig för alla. Det är viktigt att du startar och bibehåller en relation med alla dina anställda.
När du presenterar dig bör du se till att förklara vem du är som person och vad du ser fram emot med din nya tjänst. Det finns inget värre än en chef som presenterar sig genom att endast rabbla upp sina tidigare arbetserfarenheter.
Vad är det svåraste med att vara chef?
En av de svåraste aspekterna med att vara chef är att ta beslut om hur en själv och de som arbetar för en ska prioritera sin tid. Vad är det viktigt att lägga ner tid på för att nå företagets vision? Det är också utmanande att hitta tid för att ge din egen uppmärksamhet till alla de anställda som behöver stöttning eller råd.
Vad behöver man kunna som chef?
Ett jobb som chef handlar till stor del om att hjälpa andra att lyckas. Därför krävs det, till exempel, att du är:
- Kommunikativ
- Strategisk
- Motiverande
- Empatisk
- Besitter förmåga att se helhetsbilden
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.