Sverige går miste om innovationer för miljarder – varje dag!

Har du hört talas om begreppet ”jobba i silos”?

Det är en rätt talande bild för hur det ser ut i väldigt många företag.

Stora avdelningar arbetar parallellt, utan särskilt mycket kontakt med varandra. Marknad jobbar med sitt, produktion med sitt, kundservice med sitt. Precis som gigantiska betongsilos som står intill varandra, utan att det finns något flöde emellan dem.

Dessvärre är det precis så det fungerar i väldigt många organisationer. Hur ser det ut hos dig? Ja, jag vet att många försöker jobba agilt – men allt för ofta lever den hierarkiska strukturen kvar och därmed utgår det agila arbetet från den befintliga uppdelningen i silos.

Ett av de stora problemen med silotänket är att företaget missar att ta vara på alla goda idéer och innovationer. Tankar från kundservice om förbättringar når inte fram till avdelningen för produktdesign, till exempel. Och har man försökt forcera fram samarbeten mellan olika avdelningar blir resultatet sällan lyckat.

Hos oss på TXP är det Göran Hedrén som håller i mycket av arbetet med innovationsprocesser – något som går rätt in i tänket kring Challengers och behovet av ett högt tempo i utvecklingsarbetet.

Hans uppskattning är att det svenska näringslivet förlorar flera miljarder varje månad genom att inte ha tillräckligt effektiva system för vardagsinnovation – sådana innovationer som uppstår hela tiden i varje del av verksamheten när kunskaper från olika delar av verksamheten möts. På grund av en hierarkisk kultur saknas förutsättningarna för att ta vara på de innovationerna, dessutom saknas ofta kunskaper för att verifiera potentialen i nya idéer.

– I dag missar vi enormt mycket genom att vi jobbar i silos. Tänk vad det skulle betyda för BNP och konkurrenskraften om vi hade system som verkligen kunde ta tillvara den innovationskraft som finns, menar Göran.

Den process för vardagsinnovation vi på TXP arbetar med bygger på ett ”loopsystem”. Kompetenser från olika delar av företaget samlas gemensamt redan i början av produktionen, och arbetar sedan systematiskt med att fånga upp feedback i organisationen och återkoppla. På så vis är det möjligt att hålla ett högt tempo samtidigt som risken för att smarta innovationer tappas bort minskar.

Claes Knutson – tillväxtkonsult, föreläsare och grundare av Tillväxtpartner

Här kan du läsa mer om boken: förlaget Roos & Tegnér! Gå in på Adlibris eller Bokus och klicka Bevaka så får du ett mejl så snart den finns att beställa.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata