Sälja företag – 7 saker att tänka på

 

Att sälja sitt företag är den största affär många företagare gör. Därför är det viktigt att det blir rätt. I denna artikel tar vi upp några av de saker du bör tänka på när du ska sälja ditt bolag – eller funderar på att göra det.

1. Börja planera i tid

Börja jobba på en exitstrategi i tid för att kunna förbereda dig och företaget för en exit. Det hjälper dig att göra företaget mer intressant bland köpare, vilket ofta leder till en högre köpeskilling.

Det gör också själva företagstransaktionen, den dagen den kommer – eller då ett säljtillfälle plötsligt dyker upp – smidigare och mindre stressig.

En exit plan kan bland annat innehålla vilka mål du har som ägare och vilka som är tänkbara köpare. Om du kan du tänka dig att arbeta kvar i företaget ett tag efter att du sålt det är en annan fråga att ta ställning till.

Du bör också ta hänsyn till din egen ekonomiska situation. Vad behöver du få betalt för dina aktier för att exempelvis kunna vidmakthålla din livsstil eller gå i pension? Det kan avgöra tajmingen. 

Redan i denna första fas kan du ha stor nytta av att anlita en expert på företagsöverlåtelser, vilket tar oss till nästa punkt.

2. Anlita en rådgivare

Gör du allt arbete själv inför företagsöverlåtelsen är risken att du säljer dina aktier för billigt. Det finns också risk att du gör kostsamma misstag.

Prata med en rådgivare tidigt i processen, gärna något år innan du planerar att göra en exit. Gör du det har du gott om tid på dig att öka värdet på företaget.

En oberoende expert inom företagsvärdering är ofta bra som transaktionsrådgivare. Han eller hon kan hjälpa dig att göra bolaget mer attraktivt och kan också underlätta själva transaktionsprocessen.

Konsulttimmarna brukar ofta betala för sig själva genom att du kan ta ut ett högre pris för ditt företag i slutändan.

3. Värdera företaget

Funderar du på att sälja företaget undrar du givetvis också vad det är värt. För bolag som inte är börsnoterade (där det som bekant alltid finns en aktiekurs) är värdet egentligen vad en köpare kan tänka sig att betala.

Har du varit med om en budgivning någon gång så vet du att skillnaden mellan buden kan vara ganska så stor.

Här är det viktigt att du själv bildar dig en uppfattning av vad du som säljare tycker företaget är värt innan du inleder några förhandlingar.

Har du anlitat en bra rådgivare kan samme person sannolikt också konsten att värdera ett företag.

Ofta är det vinsten som är utgångspunkten, men faktorer som bransch, ägarberoende och affärsmodell påverkar värderingen. I vissa situationer läggs dock mer fokus på tillgångar och skulder snarare än på intjäningsförmågan.

Ett enkelt sätt att snabbt bilda sig en uppfattning om vad företaget är värt är att ta snittvinsten för de senaste 2 till 3 åren och multiplicera med en multipel på 3 till 5. Då får du ett värdespann.

Saknas vinst kan du istället göra en enkel substansvärdering genom att ta tillgångarna minus skulderna, alltså eget kapital i balansräkningen.

Tänk på att en sådan värdering bara är en snabb uppskattning. Vill du ta reda på ett mer exakt värde inför försäljningen behöver du en riktig företagsvärdering som tar hänsyn till omständigheterna i bolaget.

4. Förbättra bolaget

Ett av rådgivarens främsta råd kommer sannolikt att vara att du behöver förbereda företaget för att säljas. Detta handlar om mycket mer än att bara se till det är ordning och reda i bokföringen.

En av de viktigaste aspekterna är att se till att bolagets struktur och processer tillåter att verksamheten fungerar även efter att du sålt företaget. Ett företag som inte är beroende av sina ägare är alltid mer attraktivt.

Det finns ofta också en hel del förbättringar att göra för att effektivisera bolaget och stärka balansräkningen.

Själva verksamheten kommer att gynnas av denna typ av förändringar, även om du i slutändan väljer att inte sälja företaget.

5. Hitta rätt köpare

Vem som är lämplig köpare beror mycket på vilken bransch det handlar om. För de flesta företag sker inte transaktionen genom en öppen marknadsplats utan snarare genom direkt kontakt mellan säljaren och en eller flera potentiella köpare.

Inte sällan är köparen en konkurrent. Det kan också vara investerare som önskar expandera sin portfölj.

Har du tagit hjälp av en extern rådgivare kan samme person fungera som kontaktyta utåt för att ta kontakt med potentiella köpare. Personens oberoende ställning är en styrka. 

När ni hittat en lämplig köpare och rott i hamn med förhandlingarna är det dags att skriva avtal innan själva transaktionen äger rum.

6. Tänk på skatten

Tänk på att en försäljning alltid har skattemässiga följder. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt att sälja aktierna via ett aktiebolag istället för att sälja dem direkt till köparen som privatperson.

Detta är möjligt (och lagligt) genom intern aktieöverlåtelse eller andelsbyte via holdingbolag. Alternativt kan ett dotterbolag skapas i verksamhetsbolaget och så flyttas de delar som ska säljas över dit.

7. Anmäl ägarbyte och ny styrelse

Slutligen är det ett par praktiska saker att tänka på. I motsats till vad många tror hanterar inte Bolagsverket ägarbyten.

Aktieinnehavet behöver uppdateras i aktiebok och eventuella aktiebrev, men dessa uppgifter skickas inte in till Bolagsverket. Innebär försäljningen att styrelsen ändras ska dock detta anmälas dit.

Ändrade delägare måste anmälas till Skatteverket, liksom bolagets adress om den ändras i och med ägarbytet. 

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata