Att tänka på när du ska rekrytera personal till ett nytt företag
I ett mindre företag med få anställda är det av yttersta vikt att nästa person som anställs är helt rätt person för ert företag. För vad händer om ni tar in någon som inte passar in i helheten? Någon som inte har samma syn på företagskultur eller ansvar?
Detta kan leda till dålig arbetsmiljö eller dålig företagskultur. Många företag har inte råd att ta den risken. Särskilt inte om ert mål är för ert företag att ta er framåt och förändra världen. Ta därför chansen och lär er mer om att rekrytera personal för ett mindre företag.
För att ni ska kunna hitta personen ni söker efter till ert företag finns det flera viktiga saker att tänka på. Vi har därför sammanställt en lista med de punkter vi anser vara de absolut viktigaste för nya och mindre företag att utgå ifrån när ni ska rekrytera personal.
Vill ni veta mer om hur ni kan rekrytera utifrån era behov och hitta personal som matchar er attityd? Boka då in vår rekryteringskurs!
Lästips: Vi tipsar om hur du kan skapa en bra företagskultur och hitta rätt företagsstruktur för ert företag.
5 viktiga punkter när du ska rekrytera personal
- Gör en behovsanalys
- Lista ut vem du letar efter
- Attrahera rätt person med en välskriven annons
- Lista ut vart du ska leta
- Identifiera rätt person genom arbetsintervjun
1. Gör en behovsanalys
Det första steget i en rekryteringsprocess är att lista ut vad företaget är i behov av? Med andra ord, vilken arbetsinsats behövs för att ta företaget framåt. Behöver ni någon med en kompetens som ni inte besitter? Behöver ni någon som arbetar med samma område som ni gör för att eran arbetsbörda har blivit för stor? När ni listar ut det kommer ni kunna gå vidare till nästa steg.
2. Lista ut vem du letar efter
När ni listat ut ert behov blir det lättare att vem det är ni letar efter. Det är viktigt att hitta en person med rätt kompetens och erfarenhet för att de ska kunna utföra jobbet. Dock är det minst lika viktigt att hitta en person som har rätt egenskaper och attityd.
Personlighet är av stor vikt när det kommer till rekrytering till ett nytt eller mindre företag. Detta för att ni ska kunna förstå varandra och ha ett gemensamt synsätt på vad det långsiktiga målet är.
Vi på TXP förespråkar vikten av rätt attityd och initiativtagande hos dina medarbetare. Just för att kunna hålla ett högt tempo där alla deltar och är självdrivande. Lista därför ut vilka egenskaper som är viktiga för ert företag.
3. Attrahera rätt person med en välskriven annons
Genom att skriva en rekryteringsannons kan ni se till att attrahera personer med de egenskaper ni vill försöka fånga upp. Inkludera en beskrivning om vad ni är för företag, vad ert långsiktiga mål är och vad ni har för värderingar och företagskultur. Genom att nämna dessa aspekter kan ni attrahera personer som letar efter just en sådan arbetsplats som ni har att erbjuda.
Se även till att vara tydlig om vad ni förväntar er av personen som ni anställer. T.ex. om ni behöver någon som är kreativ och driven för en tjänst med mycket eget ansvar. Folk brukar dra sig till jobbannonser där de känner att de kan matcha de egenskaper och kompetenser som krävs.
4. Lista ut vart du ska leta
Fundera över vart du ska skicka ut jobbannonsen för att kunna nå rätt människor. För vissa jobb är sociala medier rätt ställe att annonsera. För andra är det arbetsförmedlingen, lokaltidningen eller till och med bland sina kunder.
Lästips: Lär mer om hur ni kan bryta loss företaget från hierarkiska strukturer, nå företagets vision och etablera en företagskultur i ett nytt företag.
5. Identifiera rätt person genom arbetsintervjun
Hur ska du kunna identifiera vem som blir rätt för jobbet när det väl är dags att hålla i intervjuer? Se till att dina frågor speglar det ni känner att ni behöver veta om en person för att kunna ta ett beslut. Undvik ja och nej frågor så gott ni kan eftersom det inte ger er så djup förståelse om personen.
För att kunna få en djupare förståelse för vem personen är och hur hen hade fungerat i olika situationer finns det olika intervjumetoder. En av våra favorit metoder kallas STAR (Situation, Task, Action, Result). Den innebär att du som intervjuar ber den sökande ge exempel på hur de har agerat i olika arbetssituationer.
Genom att få information om hur en person har agerat i olika situationer får vi en klarare bild av hur personen är i verkligheten. T.ex. hur personen hanterar att ta initiativ och ansvar. Det kommer ge er mycket mer användbar information än om ni hade frågat t.ex. “Hur är du som person?”.
Svar på vanliga frågor
Vad behöver man som företagare tänka på innan man anställer sin första medarbetare?
När du har anställt en medarbetare för första gången är det viktigt att inte glömma att anmäla sig som arbetsgivare hos Skatteverket.
Hur ser en vanlig rekryteringsprocess ut?
En rekryteringsprocess brukar se ut ungefär så här:
- Gör en behovsanalys
- Formulera en kravprofil
- Marknadsför tjänsten
- Ta emot ansökningar
- Sortera ansökningar
- Håll i intervjuer
- Anställ
Vad är skillnaden på bemanning och rekrytering?
Bemanning och rekrytering är två olika anställningsformer. Rekrytering sker när ett företag behöver personal till en specifik tjänst. Bemanning däremot innebär att ett företag hyr in tillfällig personal t.ex. för att täcka ett visst antal arbetspass.
Lästips: Vi tipsar om saker som framgångsrika företag har gemensamt och om hur du skapar engagemang på jobbet.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.