Är det dags att lägga den hierarkiska strukturen bakom sig?
Hierarkiska strukturer har länge använts i företagsvärlden och har hyllats för sin tydliga struktur och sina tydliga roller med tydliga förväntningar. Nyckelordet i relation till en hierarkisk struktur verkar uppenbarligen vara tydlighet. Frågan är om det räcker i den föränderliga värld vi lever i?
Några uppmärksammade nackdelar av traditionella hierarkiska företagsstrukturer är att de kan göra det svårt att fatta beslut och ta itu med problem. De kan också göra att anställda känner sig hjälplösa och utan inflytande. Därför väljer många företag idag att byta till andra strukturer för att öka produktiviteten och förbättra företagets resultat.
Vill ni också testa på att lägga er hierarkiska struktur bakom er för att kunna optimera er arbetsprocess och lyckas nå företagets vision? Läs då vidare då vi tipsar om 5 viktiga steg att ta för att bryta loss ert företag från hierarkin.
Lästips: Vi förklarar relationen mellan hierarkiska strukturer och dålig arbetsmiljö och hjälper er etablera en bra företagskultur i det nystartade företaget.
5 steg till att bryta upp en hierarkisk struktur
Det finns många saker som behöver åtgärdas om ni ska kunna omvandla företagsstrukturen, men dessa 5 steg är en bra början. Behöver ni mer hjälp och vill ta chansen att utveckla en vinnande strategi och struktur för företaget kan ni ta hjälp av oss på TPX.
1. Fördela ansvar och makt jämnt
Låt alla ha ett större ansvar över sitt eget arbete och sin egen roll. När medarbetare har större chans att påverka sin egen situation och sitt arbete skapar det bättre engagemang bland de anställda. När det inte finns så stor skillnad mellan maktnivåerna skapar det också mindre rivalitet och ett jämlikare arbetsklimat.
2. Se till att alla kan se helhetsbilden
I en hierarkisk struktur satt de högt uppsatta cheferna på all kunskap och information angående företagets strategier och vision. De sa till alla andra vad de skulle göra utan att resten kunde se helhetsbilden och målen.
Tänk om alla kunde få tillgång till all kunskap och information? Hur mycket enklare det skulle bli för varje anställd att ta beslut och arbeta enligt de mål som finns uppsatta? Har alla tillgång till företagets helhetsbild kommer arbetet mot målen att effektiviseras.
3. Skapa självdrivande medarbetare
Har alla tillgång till företagets vision och strategier skapar det ett högre syfte med allt arbete som görs. Det syftet tillåter också dina medarbetare att vara självdrivande. Med full förståelse för arbetets syfte kan dina medarbetare själva hitta den bästa vägen och den bästa strategin för deras arbete.
4. Våga släppa kontrollen
Det kanske känns läskigt att släppa kontrollen över dina medarbetare och inte längre ha koll på exakt vad de gör. Men står du och kontrollerar dom över deras axel hela tiden så kommer det visa på bristande tillit. Fortsätter du att försöka styra dina medarbetare kommer de inte att bli självdrivande.
5. Låt allas idéer komma till ytan
En av de bästa fördelarna med att ge alla ökat ansvar och inflytande i företaget är att det kan främja kreativiteten och idéflödet. I en hierarkisk struktur begränsas medarbetarna från att ta del av företagets utveckling. Det lämnas i stället till chefer och administratörer.
Tänk på all den kreativitet, kunskap och olika perspektiv som går förlorade på detta sätt. Det är ett stort slöseri av mänskliga resurser. Se därför till att ta vara på all den kunskap och innovation som dina anställda besitter genom att låta dem ta initiativ.
Lästips: Vi informerar om hur du skapar en bra företagskultur och vad som kan leda till en dålig företagskultur.
Bra att tänka på när ni strukturerar om företaget
- Skapa en bild av hur företaget ser ut nu och en bild av hur ni vill att det ska se ut sen. På så vis får ni en tydlig bild av vad ni behöver ändra och vilka steg ni behöver ta.
- Informera alla om de förändringar som ska göras och varför. Då kan ni arbeta tillsammans för att nå dessa mål.
- Utvärdera kontinuerligt de ändringar ni har gjort. Fungerade de för ert företag?
Svar på vanliga frågor
Hur är det hierarkiska systemet uppbyggt?
Det hierarkiska systemet är uppbyggt som en pyramid. Inom en hierarkisk organisation finns det personer med olika maktnivåer som har makt och ansvar över de som är underordnade dem. De på botten har inte makt över någon annan och den som är på toppen har ingen över sig som kan ge order till dem.
Vad är en hierarkisk organisation?
En hierarkisk organisation har arbetsroller som besitter olika makt och vad som kallas en vertikal arbetsledning. I en sådan organisation har alla någon de rapporterar till förutom personen som är på toppen.
Vad betyder låg hierarki?
Om ett företag består av låg hierarki så innebär det att det inte finns lika många maktnivåer i det företaget. Det brukar kallas för en platt struktur.
Lästips: Vi informerar om gemensamma faktorer i framgångsrika företag och tipsar om hur du ska tänka när du rekryterar personal till ett nytt företag.
Kontkata oss
Väckte bloggen några tankar?
Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.