Framgångsrika företag – Vad har de gemensamt?

Är du en egenföretagare som letar efter nya strategier för att kunna ta ditt företag framåt. Då har du kommit rätt! Varje år startas många nya företag som alla vill lyckas och bli framgångsrika. Frågan är hur ska man lyckas stå ut från mängden?

En bra idé är att ta inspiration från andra framgångsrika företag och testa nya strategier för att se vad som fungerar för er. Tyvärr finns det inte ett färdigt recept som garanterar framgång. Men det vi kan se är att det finns en samling med gemensamma faktorer som används i många framgångsrika företag. Kanske kan dessa framgångsfaktorer hjälpa er att nå företagets visioner och mål.

Lästips: Vi förklarar hur ni kan bryta loss ert företag från hierarkiska strukturer och hitta en bra företagsstruktur för er.

Framgångsrika företag på ett möte vid ett bord

Lista på 5 saker som framgångsrika företag har gemensamt

 

1. De vågar ta risker

Ett framgångsrikt företag vet om att det kommer stunder då man måste ta risker. Tar man aldrig risker och satsar på något okänt kommer man aldrig att stå ut i mängden. Ser ni en möjlighet gäller det att ni vågar satsa och att ni vågar förändras.

Självklart gäller det att inte vara obetänksam, så gör alltid en analys över er “risk and reward”. Vad händer om ni misslyckas och vad händer om ni lyckas? Ibland krävs det ett par misslyckanden innan ni äntligen lyckas och då kommer allt vara värt det i slutändan.

 

2. De har fokus på kunden

Ett företag som har stor fokus på kunden är ett företag som kommer att rekommenderas vidare genom existerande kunder till nya kunder. Kundservice måste vara en del av företagets företagskultur och grundläggande värderingar.

En bra företagskultur med kundfokus leder till långsiktiga kundrelationer där ni får chansen att skapa er en förståelse för kundernas behov och hur ni kan bemöta dem.

 

3. De har tydliga mål och visioner

En av de viktigaste framgångsfaktorer i ett företag är att etablera tydliga mål och visioner för alla medarbetare. Finns det ett tydligt mål med det arbete ni gör blir det inte bara enklare att göra sitt jobb utan det skapar även engagemang bland medarbetarna.

Ta er tid att skriva ner era mål. På så vis kan ni bryta ner dem i delmål, vilket gör det enklare att se framsteg. Genom detta arbetssätt skapar ni en strategi i hur ni ska ta er till det långsiktiga målet, vilket är ännu viktigare än att bara ha en vision.

Skrivmaskin med ett papper där det står Goals

4. De har flera inkomstkällor

När ett företag hittar olika sätt att dra in pengar blir det en game changer för dem. När framgångsrika entreprenörer får frågan “Hur blir man framgångsrik”, är ett vanlig svar: Skaffa flera inkomstkällor.

Utöver att jobba timme för timme finns det andra sätt att dra in pengar. T.ex. att dra in en passiv inkomst. Beroende på vilken bransch du befinner dig i finns det olika sätt att skapa förutsättningar till flera inkomstkällor. Undersök möjligheterna till det i din bransch och börja spåna på idéer.

 

5. De agerar utifrån förändringar i marknaden

Att vara observant och lyhörd för hur marknaden runtomkring en förändras är en otroligt viktig del för att kunna nå framgång. Bara för att din affärsidé var innovativ och fullt fungerande för 5 år sen betyder inte det att den fungerar idag.

Därför är det viktigt att vara flexibel och innovativ i sitt arbete för att kunna hitta på nya sätt att erbjuda relevanta tjänster.

Lästips: Vi tipsar om hur du ska tänka när du rekryterar personal och etablerar en företagskultur till ett nystartat företag.

telefon med börsgraf på en bok bredvid ett par glasögon

Svar på vanliga frågor

 

Hur kan jag utveckla mitt företag?

Våra bästa tips för att kunna utveckla ditt företag:

  1. Anställ personer med passion och bra initiativförmåga som passar in i er företagskultur.
  2. Värna om kundrelationerna och fråga gärna om feedback för att kunna förbättra ert arbete.
  3. Investera i meningsfull marknadsföring som berör er målgrupp
  4. Leta efter samarbetspartners

 

Hur ska min affärsidé bli lönsam?

Du behöver bli medveten om hur marknaden ser ut i din nisch. För att göra det kan du genomföra en marknadsundersökning. Det du behöver ta reda på i undersökningen är om det finns tillräckligt många kunder, vilka behov dessa kunder har och vad du har för konkurrenter som erbjuder liknande tjänster som du.

 

Hur får man in fler kunder?

Det finns många sätt att nå ut till fler kunder. Här är våra favoriter:

  1. Optimera eran hemsida för att ranka högre på Google
  2. Genomför kampanjer eller giveaways
  3. Samarbeta med bloggare eller influencers
  4. Delta i event eller mässor för att nätverka

Lästips: Vi förklarar vad som kännetecknar en dålig företagskultur och förklarar huruvida en hierarkisk struktur kan leda till dålig arbetsmiljö.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata