Vad krävs för att vara en Challenger på riktigt – en som vill utmana och rita om kartan?

Snart är den här, min nya bok med recept och styrmodeller för dig som vill bygga upp challengerföretag!

En rad framgångsrika personer med challengerbakgrund blir intervjuade i boken. En av dem är Christel Kinning, styrelseproffs och företagsledare som har genomfört en rad spännande tillväxtresor – bland annat i Polarn O. Pyret och Zound Industries.

Något som Christel lyfter fram i intervjun är att alla i en organisation måste vara med på tåget för att det ska gå att vända en verksamhet.

– Om du ska få en organisation att hoppa tillsammans med dig så måste du bygga en stark kultur där alla är delaktiga och vill bidra med sina egna tankar – och får frihet att prova sina egna idéer,säger hon bland annat i intervjun.

Enligt Christel Kinning blir det allt viktigare att tänka på företagskulturen när man arbetar med tillväxt och förändring:

– Tidigare räckte det kanske med att kommunicera och inspirera. I dag krävs det även en autentisk kvalitet i din närvaro. Det är otroligt viktigt att du har empati för de anställda, och att du har en förmåga att få kontakt med människor. Du måste förstå vad människor brinner för!

Hon menar också att grunden för att kunna arbeta med förändring är att vara medveten om sina egna drivkrafter:

– Allt börjar med dig själv. Du måste verkligen förstå dig själv och hur dina känslor driver dig. Om du inte förstår dig själv – och då menar jag verkligen förstår dig själv och dina drivkrafter – då får du stora problem med att förstå dig på andras drivkrafter. Vad hjälper dig, vad stjälper dig? Då först kan du förstå hur medarbetare och kunder tänker.

Intressant – eller hur? Hennes tankar om en företagskultur stämmer precis med min erfarenhet av hur riktigt framgångsrika Challengers arbetar.

”Culture eats strategy for breakfast”, brukar det heta. Och i ett challengerföretag stämmer det ännu mer än i traditionella företag.

Claes Knutson – tillväxtkonsult, föreläsare och grundare av Tillväxtpartner

Här kan du läsa mer om boken: förlaget Roos & Tegnér! Gå in på Adlibris eller Bokus och klicka Bevaka så får du ett mejl så snart den finns att beställa.

Kontkata oss

Väckte bloggen några tankar?

Hoppas att bloggen fick dig tänka nytt eller annorlunda! Hör av dig för mer info om Challengerkonceptet och det vi gör.

Kom i kontakt med oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Tillväxtpartner Stockholm AB, orgnr. 556572-7913 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata